Фонд соціального страхування - інформує!
Президент підписав закон, що відновлює фінансування доглядів,
допомог, ліків, санаторно-курортного і реабілітаційного лікування
за кошти ФССУ
Закон України "Про внесення змін до розділу ІІ "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" повернуто із підписом Президента, він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Документом, зокрема, усувається обмеження щодо фінансування Фондом соціального страхування України у період дії карантину:
? одноразових страхових виплат у разі стійкої втрати працездатності або смерті потерпілого на виробництві;
? спеціальних медичних та постійних сторонніх доглядів, побутового обслуговування, зокрема, для осіб з інвалідністю;
? ліків і виробів медичного призначення для потерпілих на виробництві, осіб з інвалідністю;
? санаторно-курортного лікування потерпілих, осіб з інвалідністю;
? а також реабілітаційного лікування працюючих після перенесених захворювань і травм.
Відповідний закон Верховна Рада України прийняла 03 листопада.
Нагадаємо, на вимогу Закону України № 553-ІХ від 13.04.2020, з 18 квітня 2020 року Фонд призупиняв фінансування наведених статтей видатків.
Пресслужба виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України
В.о.начальника відділення І.Й.Тимик
1,6 млн працюючих отримали від Фонду соціального страхування України матеріальне забезпечення за підсумками трьох кварталів
Фонд соціального страхування України упродовж трьох кварталів 2020 року прийняв на фінансування лікарняні, допомоги по вагітності та пологах і на поховання на суму 10,7 млрд гривень. Загалом роботодавці подали заяви-розрахунки на виплату матеріального забезпечення для більш ніж 1,6 мільйона застрахованих осіб.
З них 1,5 млн працівників отримали від Фонду компенсацію втраченого заробітку за час непрацездатності внаслідок травми, хвороби, зокрема інфікування коронавірусом, догляду за хворими дітьми, а також ізоляції від COVID-19. Для понад 110 тис. жінок нараховано допомоги по вагітності та пологах, а також для 8 тисяч родин – допомоги на поховання померлих працівників.
Право на допомогу по тимчасовій непрацездатності (компенсація втраченого заробітку за лікарняними листками), допомогу по вагітності та пологах виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом. Підставою для призначення є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом – копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи.
Порядок отримання матеріального забезпечення від Фонду:
1. Отриманий в закладі охорони здоров’я листок непрацездатності працівник передає до уповноваженої особи на підприємстві – кадровика, табельника або бухгалтера, для заповнення зворотної сторони листка непрацездатності (визначення страхового стажу застрахованої особи та кількості днів, за які буде надаватися матеріальне забезпечення).
2. Листок непрацездатності передають на розгляд до Комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації (приймається рішення щодо надання матеріального забезпечення).
3. Бухгалтерія страхувальника розраховує суму матеріального забезпечення та оформляє заяву-розрахунок для отримання фінансування від Фонду.
4. Страхувальник подає заяву-розрахунок до Фонду, після чого здійснюється перерахування Фондом заявлених коштів на спеціальний рахунок страхувальника. Дізнатись, чи вже перераховано Фондом кошти, застраховані особи можуть у телеграм-каналі ФССУ https://t.me/socialfund за тегом #фінансування_страхувальників, де щоденно оновлюється інформація про стан фінансування заяв-розрахунків.
5. Виплата роботодавцем матеріального забезпечення застрахованим особам у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати.
Пресслужба виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України
В.о.начальника відділення І.Й.Тимик
Під час круглого столу представники Фонду звернули увагу на проблему призупинення лікування у санаторних закладах за кошти ФССУ
17 вересня відбулося засідання круглого столу на тему: «Зупинка реабілітації застрахованих осіб у санаторно-курортних закладах. Пошук шляхів вирішення проблеми на державному рівні».
Участь у заході взяли народні депутати, представники міністерств соціальної політики, охорони здоров’я, фінансів, економіки, профільних асоціацій, громадських організацій, фахівці галузі, а також представники Фонду соціального страхування України: перший заступник Міністра соціальної політики, голова правління Фонду Євген Котик, в.о. директора виконавчої дирекції ФССУ Тетяна Михайленко, начальниця управління медичних і соціальних послуг ВД Фонду Олена Пухка.
Нагадаємо, з 18 квітня цього року Фонд призупинив на період дії карантину фінансування окремих медико-соціальних послуг, зокрема, реабілітаційного та санаторно-курортного лікування. Обмеження накладено підпунктом другим пункту п’ятого прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» № 553.
Голова правління Фонду Євген Котик акцентував на важливості функції ФССУ щодо збереження і відновлення здоров'я українських працівників і потерпілих на виробництві та звернув увагу, що питання відновлення фінансування є сьогодні одним із пріоритетних.
В.о. директора виконавчої дирекції Фонду Тетяна Михайленко зауважила, що реабілітаційне лікування працюючих після перенесених захворювань і травм на базі реабілітаційних відділень санаторно-курортних закладів здійснювалось за рахунок коштів Фонду в обсязі 100% потреби працюючого населення. Зокрема, упродовж 2020 року Фонд планував профінансувати реабілітаційне лікування понад 35 тисяч застрахованих осіб, з яких до набуття чинності Закону України № 553 на відновне лікування було направлено лише 6,7 тисяч застрахованих.
Тетяна Михайленко акцентувала на важливості відновлення фінансування реабілітації за кошти Фонду з метою реалізації конституційних прав застрахованих осіб, потерпілих на виробництві, осіб з інвалідністю, уникнення ризику зростання первинної інвалідності і тривалості тимчасової непрацездатності серед населення.
За її словами, виконавча дирекція Фонду соціального страхування України підтримала відповідні проекти законів, спрямовані на усунення встановлених обмежень і відновлення фінансування медичних і соціальних послуг за кошти Фонду.
Представники санаторно-курортних закладів звернули увагу на якісне дотримання всіх протиепідемічних заходів на території санаторіїв, відсутності випадків інфікування і зростаючу потребу в реабілітації в умовах поширення в Україні коронавірусної інфекції.
За підсумками засідання круглого столу учасники прийняли резолюцію, відповідно до якої у найкоротші терміни мають бути усунені встановлені законом № 553 обмеження.
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
В.о.начальника відділення І.Й.Тимик
Роз’яснення Держпраці щодо штрафних санкцій за порушення трудового законодавства та процедури їх накладення:
Територіальний орган Державної служби України з питань праці - Управління Держпраці у Чернівецькій області інформує:
Законом України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України» від 12.12.2019 № 378-ІХ, який набув чинності 02.02.2020 року, внесено зміни до статті 265 Кодексу законів про працю України - «Відповідальність за порушення законодавства про працю».
Передбачено зміну підходу до процедури накладення фінансових санкцій за порушення законодавства про працю та зміну їх розмірів.
Так, фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків тягне за собою штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника щодо якого скоєно порушення, а саме 47 230 гривень.
До юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження.
Передбачена додаткова відповідальність у разі вчинення порушення повторно протягом двох років з дня виявлення порушення – у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення.
За недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці на суб’єкта господарювання накладається штрафна санкція у розмірі двох мінімальних заробітних плат за кожного працівника щодо якого скоєно порушення трудового законодавства, а саме – 9 446 гривень.
Недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», передбачає штраф у чотирикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої – третьої груп, застосовується попередження.
Недопущення до проведення контрольного заходу з питань виявлення неоформлених трудових відносин передбачає штраф у шістнадцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення. На сьогодні це – 75 568 гривень.
За порушення інших вимог законодавства про працю передбачений штраф за кожне таке порушення у розмірі мінімальної заробітної плати – 4 723 гривні та доповнено відповідальністю за повторне вчинення порушення у двократному розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення.
Зміни також передбачають можливість зменшення витрат на сплату штрафів у разі сплати юридичною особою або фізичною особою – підприємцем, яка використовує найману працю, 50 відсотків розміру штрафу упродовж 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу за порушення вимог законодавства про працю.
День охорони праці 2020
Щорічно 28 квітня в Україні відзначають День охорони праці, який співпадає в часі з проведенням Всесвітнього дня охорони праці. Тема і девіз проведення дня визначається Міжнародною організацією праці.
Міжнародна організація праці є однією з найстаріших міжнародних міжурядових організацій. Вона заснована у 1919 році і в минулому році відзначила свій столітній ювілей. Основними завданнями МОП являються:
підтримка демократії і соціального діалогу;
боротьба з бідністю і безробіттям;
заборона дитячої праці.
Міжнародна організація праці оголосила 28 квітня Всесвітнім днем охорони праці для того, щоб привернути увагу світової громадськості до масштабів проблеми, а також до того, яким чином створення та просування культури охорони праці може сприяти зниженню щорічної смертності на робочому місці. Вперше він відзначався у 2003 році.
Ідея проведення Всесвітнього дня охорони праці бере початок від Дня пам’яті загиблих працівників, уперше проведеного американськими та канадськими трудящими в 1989 році в пам’ять про працівників, які загинули та отримали травму на виробництві.
У цей день більш ніж в ста країнах світу проводяться заходи, спрямовані на привернення уваги громадськості до невирішених проблем охорони праці.
В Україні цей День отримав назву «День охорони праці» і відзначається згідно до Указу Президента України № 685/2006 від 18 серпня 2006 року щорічно 28 квітня з метою привернення уваги суспільства, органів державної влади, суб’єктів господарювання до питань охорони праці, запобігання нещасним випадкам на виробництві та професійним захворюванням в Україні.
У 2020 році МОП у Всесвітній день охорони праці робить акцент на надзвичайно важливій проблемі, актуальній для всього зайнятого населення у світі. Девіз Дня охорони праці 2020 звучить так: "Зупинимо пандемію: безпека і здоров’я на роботі можуть врятувати життя". Тему змінено через поширення коронавірусної інфекції COVID-19. До початку пандемії МОП планувала присвятити День ОП 2020 іншій проблемі — насильство і домагання у сфері праці (Violence and Harassment in the World of Work).
Міжнародна організація праці так обґрунтувала зміну теми:
Зростає занепокоєння щодо швидких темпів поширення коронавірусної інфекції у одних регіонах світу та щодо спроможності зберегти тенденцію до їх скорочення — в інших. Уряди, роботодавці, працівники та їхні організації стикаються з колосальними викликами, намагаючись боротися з пандемією COVID-19 і забезпечити безпечні та здорові умови праці. На додаток до нинішньої кризи, має місце стурбованість щодо відновлення діяльності у спосіб, який забезпечить підтримання прогресу, досягнутого в припиненні передачі інфекції.
Саме тому Всесвітній день охорони праці, який також називають Днем безпеки та здоров’я на роботі, буде присвячений подоланню спалаху інфекційних захворювань у світі праці, з особливою увагою до пандемії COVID-19. Його мета — стимулювати національний тристоронній діалог із безпеки і здоров’я на роботі (БЗР).
МОП прагне використати цей день для підвищення обізнаності щодо впровадження безпечної практики на робочих місцях і ролі, яку відіграють служби охорони праці на роботі. Увагу також буде приділено середньо- і довгостроковій перспективі, включно з відновленням і забезпеченням готовності в подальшому, зокрема інтеграції відповідних заходів у системи та політику управління БЗР на національному рівні та рівні підприємств.
Страховий експерт з охорони праці Семирозум О.І.
Девіз Всесвітнього дня охорони праці 2020 року
ЗУПИНИМО ПАНДЕМІЮ:
безпека і здоров’я на роботі можуть врятувати життя
ЗВЕРНЕННЯ
Організаційного комітету з підготовки та проведення Дня охорони праці в Україні у 2020 році
Згідно з Указом Президента України від 18.08.2006 № 685/2006 щороку 28 квітня
в Україні відзначають День охорони праці. Цьогоріч Україна вкотре долучилася до
ініціативи Міжнародної організації праці та мала намір провести заходи до Всесвітнього
дня охорони праці за тематикою, що присвячена вирішенню проблеми насильства
і домагань у сфері праці.
Однак запланованому завадила надзвичайна подія – спалах коронавірусної інфекції
COVID-19, яка розпочалася в Китаї, згодом охопила Південну Корею, Іран, країни західної
Європи, а сьогодні вже панує у всьому світі. Тож темою Всесвітнього дня охорони
праці-2020 стала боротьба з пандемією смертельно небезпечної недуги.
ШАНОВНІ КОЛЕГИ!
У процесі підготовки до відзначення Дня охорони праці в Україні, яка фактично збіглася
в часі з першими проявами «коронакризи», стало зрозумілим, що перед усім українським
суспільством постав досі нечуваний виклик, який вимагає особливих заходів та зусиль.
Перші випадки захворювання було зафіксовано у грудні 2019 року, а вже 11 березня
2020 року Всесвітня організація охорони здоров’я оголосила про пандемію через спалах
коронавірусної інфекції. Зокрема генеральний директор ВООЗ Тедрос Адхан Гебреісус
заявив: «Це не просто криза охорони здоров’я, це криза, яка торкнеться кожного
сектору. Тому кожен сектор і кожна людина повинні бути залучені в боротьбу». Того ж дня
постановою КМУ від 11.03.2020 № 211 в Україні було запроваджено карантинні заходи, які
в подальшому уряд подовжив і посилив.
Ухвалені на законодавчому рівні заходи спрямовані передусім на протидію
поширенню коронавірусної інфекції та передбачають обмеження на проведення масових
заходів, заборону діяльності закладів громадського харчування (ресторанів, кафе
тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів соціально-культурної сфери,
запровадження карантину в навчальних закладах усіх рівнів, обмеження функціонування
громадського транспорту та пасажирських перевезень.
Щоб стримати поширення COVID-19 і зберегти життя та здоров’я людей, зазначені
рішення, безумовно, були правильними та потрібними. Але разом з тим, як наслідок їх
впровадження, ми можемо спостерігати невтішну картину економічного спаду в країні:
у всіх галузях та сферах. Такий стан справ породжує серйозні загрози, які за своєю суттю –
справжнісінька криза, що впливає не тільки на виробництво товарів і послуг, споживання
та інвестиції, а й може спричинити «шок» на ринку праці, який ми вже фактично маємо.
Першочергові оцінки Міжнародної організації праці вказують на потенційну загрозу
неабиякого зростання безробіття і неповної зайнятості, скорочення робочого часу,
суттєвого зниження заробітної плати та доходів працівників тощо.
Це нові виклики як для держави, так і для всіх тих, хто відповідає за найманих працівників
у країні. На сьогодні від соціальної свідомості роботодавців залежить не тільки життя
і здоров’я всіх громадян України, а й стійкість та цілісність нашої держави.
Зупинка економічної активності бізнесу, врешті-решт, обов’язково закінчиться,
а збережений трудовий капітал стане для підприємств рушійною силою, яка забезпечить
у подальшому відновлення економічного зростання.
Звертаємо увагу керівників підприємств, установ, організацій, де неможливо
забезпечити дистанційний режим роботи під час карантину, на забезпечення нагальних
профілактичних та протиепідемічних заходів для недопущення поширення випадків
захворювання на COVID-19.
Особливу увагу потрібно приділити захисту лікарів та інших медичних працівників, що
перебувають в епіцентрі складної ситуації, виконуючи професійні обов’язки з надання
медичної допомоги пацієнтам, збереження їх здоров’я та життя.
Водночас, постановою КМУ від 25.03.2020 № 256 рекомендовано підприємствам,
установам та організаціям незалежно від форми власності на час встановлення карантину
не звільняти працівників, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома,
та працівників, які перебувають у відпустці без збереження заробітної плати на період
карантину, що також сприяє збереженню трудових прав працівників у цей непростий час.
Запровадження карантинних заходів змусило підприємства переглянути не тільки
свої звичні плани, а й ставлення до профілактики виробничого травматизму, особливо
до ймовірного зараження працівників новою невивченою формою інфекції. Тепер життя
і здоров’я найманих працівників напряму залежить від ставлення роботодавців до своїх
кадрів, до них особисто та їх сімей.
В умовах глобальної пандемії нового коронавірусу для запобігання поширенню
інфекції, захисту здоров’я громадян та надання допомоги хворим, суспільство має
об’єднати зусилля заради подолання наслідків епідемії.
Підсумовуючи зазначене, закликаємо всіх долучитися до відзначення Дня охорони
праці в Україні та забезпечити широку інформаційну кампанію для захисту та збереження
життя та здоров’я працівників.
Профілактика і пом’якшення наслідків
поширення COVID-19 на робочому місці
КОНТРОЛЬНИЙ ПЕРЕЛІК ЗАХОДІВ*
ПОЛІТИКА, ПЛАНУВАННЯ І ОРГАНІЗАЦІЯ:
Розробіть і опублікуйте заяву про зобов'язан-
ня і відповідальність керівництва щодо змен-
шення ризику впливу вірусу та передачі
COVID-19 на робочих місцях, консультуючись
із представниками працівників.
Створіть на підприємстві систему надання
працівникам актуальної та достовірної інфор-
мації про перебіг ситуації з COVID-19, з посилан-
ням на інформацію, оприлюднену національ-
ними чи місцевими органами охорони
здоров’я.
Складіть карту небезпеки усіх операцій/проце-
сів та всіх видів робіт.
Інтегруйте питання безпеки та здоров’я
у ваш план дій у надзвичайних ситуаціях та
забезпечення безперебійної діяльності, а також
врахуйте інші вимоги, що стосуються праці,
зокрема щодо необхідності виконання операцій
меншим числом працівників.
Заохочуйте дистанційну роботу неключових
працівників, щоб звести до мінімуму поширен-
ня COVID-19 на робочому місці.
Розробіть план забезпечення готовності та
реагування з метою профілактики COVID-19
на робочому місці, враховуючи всі напрями
роботи та завдання, що виконуються праців-
никами, та потенційні джерела зараження.
Регулярно консультуйтеся зі своїми службами
з питань здоров’я на роботі, місцевими органа-
ми охорони здоров’я або іншими партнерами,
які, можливо, розробили інформаційні матері-
али з просування профілактики ризику інфіку-
вання вірусом на робочому місці та інші техніч-
ні рекомендації.
Згідно з п. 3.10.3 Керівних принципів з
систем управління безпекою і здоров’ям на
роботі (Guidelines on occupational safety and
health management systems ILO-OSH 2001,
ILO), заходи з запобігання надзвичайним
ситуаціям, забезпечення готовності до
них і реагування слід здійснювати з ураху-
ванням розміру і характеру діяльності
організації. Їх слід розробляти у співробіт-
ництві із зовнішніми службами з надзви-
чайних ситуацій та іншими органами, де
це доречно. Вони повинні: гарантувати,
що необхідна інформація, внутрішня кому-
нікація та координація забезпечать
захист усіх людей у випадку надзвичайної
ситуації на робочому місці; надавати
інформацію відповідним компетентним
органам, територіальним структурам
району розташування, службам екстрено-
го реагування та забезпечувати комуніка-
цію з ними; передбачати надання першої
та медичної допомоги, протипожежні
заходи і евакуацію всіх людей, які перебува-
ють на підприємстві; забезпечувати
відповідне інформування і навчання всіх
працівників організації на всіх рівнях,
включно з регулярними тренуваннями з
запобігання надзвичайним ситуаціям,
забезпечення готовності до них і реагу-
вання на них.
Якщо дистанційна робота практично
неможлива, запровадьте зміни, щоб уник-
нути великої концентрації працівників на
об’єктах.
Розробіть план можливих дій у разі вияв-
лення на підприємстві підтвердженого чи
підозрюваного випадку COVID-19, що
включає, серед іншого, повідомлення,
контроль і дезінфекцію відповідно до наці-
ональних керівних документів.
Згідно з національними стандартами
розширте можливості щодо здійснен-
ня виплат в період тимчасової непра-
цездатності, виплати допомоги у зв’яз-
ку з хворобою, відпусток у зв’язку з
народженням дитини/ для догляду за
дитиною та повідомте про це всіх
працівників.
Проведіть навчання керівництва, працівни-
ків та їхніх представників щодо запровадже-
них заходів із запобігання ризику інфікуван-
ня вірусом і щодо порядку дій у випадку
інфікування. Для працівників, зайнятих на
роботах підвищеної небезпеки, навчання
повинно включати питання правильного
використання, обробки та утилізації засобів
індивідуального захисту (ЗІЗ).
Повідомте працівників про те, що кожний
має право залишити робочу зону в разі
виникнення неминучої та серйозної загрози
життю або здоров’ю відповідно до національ-
ного законодавства і встановлених процедур
та негайно повідомити свого безпосередньо-
го керівника про таку ситуацію.
Уникайте відряджень у некритичних
випадках. Оцініть ризик інфікування
COVID-19, якщо плануються відряджен-
ня (для всіх фаз поїздки та виконання
робочих завдань)
Уникайте особистих зустрічей, віддаючи
перевагу телефонним дзвінкам, електронній
пошті або віртуальним зустрічам. Якщо необ-
хідно організувати зустрічі, передбачте
місце, як дозволяє забезпечити фізичне
дистанціювання.
Забезпечте персоналу, споживачам і відвіду-
вачам достатньо місць із простим доступом,
де вони можуть помити руки милом з водою,
дезінфікувати руки антисептиками, а також
заохочуйте культуру миття рук.
Установіть антисептик з дозатором для рук у
видних місцях у зоні робочих місць і забезпе-
чте їх регулярне наповнення.
Підтримуйте регулярне спілкування з
працівниками та представниками
працівників, зокрема через інтернет
або, якщо це неможливо, телефоном.
Допомагайте працівникам долати нові
психосоціальні ризики, засвоювати нові
форми організації праці, а також заоохо-
чуйте вести здоровий спосіб життя,
включаючи харчування, відпочинок і
сон, фізичну активність та підтримання
соціальних контактів з друзями та роди-
ною (віддалено).
Організуйте роботу так, щоб забезпечи-
ти фізичне дистанціювання на відстань
не менше 2 метрів від інших осіб або на
іншу відстань, рекомендовану відповід-
ним компетентним органом.
Докладніша інформація:
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/travel-advice
Заохочуйте культуру регулярного витирання
столів і робочих місць, дверних ручок, теле-
фонів, клавіатур і робочих об’єктів антисеп-
тиком і регулярної дезінфекції місць загаль-
ного користування, зокрема туалетів. Поверх-
ні, яких часто торкаються, слід мити частіше.
Залежно від діяльності, розгляньте питання
про залучення спеціалізованих служб із
прибирання і дезінфекції.
Посильте витяжну вентиляцію й збіль-
шіть подачу чистого повітря до кімнат
та робочих приміщень із високим ризи-
ком інфікування вірусом.
Відповідно до рекомендацій місцевих орга-
нів влади заохочуйте своїх працівників, у
яких підозрюються симптоми COVID-19, не
приходити на роботу і дотримуватися реко-
мендацій місцевих органів влади.
У разі серйозного погіршення здоров’я праців-
ників, зокрема затрудненого дихання, поре-
комендуйте їм звернутися до їхнього лікаря
або місцевого медичного закладу і повідоми-
ти про свої поїздки останнім часом та симпто-
ми.
Організуйте ізоляцію будь-якої особи, у якої
розвиваються симптоми COVID-19, на робо-
чому місці до моменту перевезення до відпо-
відного медичного закладу. Організуйте
дезінфекцію робочого місця і медичний
огляд осіб, які тісно контактували з вищезга-
даною особою.
Заохочуйте належну респіраторну
гігієну на робочому місці та поширюйте
інформацію про це, наприклад, прикри-
вання рота і носа під час кашлю або
чхання зігнутим ліктем або тканиною.
Забезпечте соціальне дистанціювання
на підприємстві та максимально мож-
ливо тримайтеся подалі від «місць
скупчення людей»
Видайте відповідні маски для обличчя і
забезпечте наявність на робочих місцях
паперових серветок для тих, у кого
виникає нежить або кашель, а також
закритих сміттєвих відер для викидан-
ня цих серветок із дотриманням вимог
гігієни.
ОГОЛОШЕННЯ ЩОДО ПРИЙОМУ ГРОМАДЯН
З метою протидії поширенню коронавірусної інфекції COVID-19 та вжиття заходів упередження зараження цією хворобою у відділеннях управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області запроваджується дистанційна форма проведення прийому громадян засобами телефонного та електронного зв'язку.
Прийом громадян Вижницьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області буде здійснюватись :
тел.: (0230) 2-15-89, 2-22-52, 2-34-00, (0238) 2-17-77;
e-mail: e-mail: vizh.cv@fssu.gov.ua
Начальник відділення М.С.Палій
Гараздюк 2-34-00
Інформація про особливості видачі та оплати листків непрацездатності в період карантину.
В зв'язку з поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, Кабінетом Міністрів України постановою від 11.03.2020р. № 211 розроблено та введено в дію заходи по запобіганню її поширення. Відповідно до цієї постанови на всій території України введено карантин.
Вижницьке відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області повідомляє про особливості видачі та оплати листків непрацездатності в цей період, а також про зміни в роботі відділення.
Законом України від 17.03.2020р. "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" внесено зміно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування". Перелік страхових випадків доповнено періодом перебування у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій(стаття 55 п. 51).
Статтю 24 доповнено частиною другою такого змісту: "Особам, які перебувають у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій, - 50 відсотків середньої заробітної плати (доходу) незалежно від страхового стажу".
Також нагадуємо, що в умовах накладення карантину діє особливий порядок видачі листків непрацездатності, який передбачений розділом 5 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 13.11.2001 № 455.
Отримати лікарняний у зв’язку з відстороненням від роботи під час карантину можуть особи, робота яких пов'язана з обслуговуванням населення, якщо:
- ці особи були в контакті з інфекційними хворими або є бактеріоносіями;
- у разі неможливості здійснення тимчасового переведення цих осіб за їх згодою на іншу роботу, не пов'язану з ризиком поширення інфекційних хвороб.
У такому випадку листок непрацездатності видається інфекціоністом або лікуючим лікарем згідно з висновком лікаря-епідеміолога територіальної СЕС.
Також нагадуємо, що якщо тимчасова непрацездатність застрахованої особи викликана карантином, накладеним органами санітарно-епідеміологічної служби, допомога по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду надається з першого дня за весь час відсутності на роботі з цієї причини.
Незалежно від настання карантину Фонд продовжує здійснювати фінансування листків непрацездатності по інших страхових випадках: загальне захворювання, вагітність та пологи, догляд, травма не пов'язана з виробництвом, нещасний випадок на виробництві, тощо.
Вижницьким відділення, з метою протидії поширенню корона вірусної інфекції COVID-19 та вжиття заходів упередження зараження цією хворобою в зв'язку з запровадженням карантину, та на виконання рішень Вижницької та Путильської районних комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій запроваджно дистанційну форму проведення прийому громадян засобами телефонного та електронного зв’язку та повідомляє про обмеження доступу до приміщень відділення. З будь-яких питань, які стосуються діяльності відділення, просимо звертатися за телефонами:
Вижниця – (03730) 2-15-89, 2-34-00,02-22-52
Путила – (03738) 2-17-77
або через електронну пошту: vizh.cv@fssu.gov.ua
З метою протидії поширенню COVID-19, рекомендуємо страхувальникам (роботодавцям) на час карантину надавати перевагу дистанційній формі подачі документів до Фонду.
Можливість подання заяв-розрахунків і повідомлень про виплату коштів застрахованим особам в електронному вигляді була впроваджена з 01 жовтня 2018 року.
Для подання до Фонду електронних документів із застосуванням електронного підпису/печатки страхувальники мали укласти відповідний договір. Клієнтське спеціалізоване програмне забезпечення для створення та подання електронних документів роботодавець обирає самостійно.
Нагадаємо, фінансування матеріального забезпечення, у тому числі допомоги по тимчасовій втраті працездатності (оплата за лікарняними) та допомоги по вагітності та пологах, здійснюється Фондом на підставі прийнятої від роботодавця заяви-розрахунку.
Просимо з розумінням відноситись до даної ситуації та дотримуватися режиму карантину.
Начальник відділення М.С.Палій
Неофіційне працевлаштування – ризики і втрати...
Нелегальна праця та виплата заробітної плати «в конвертах» є не новим явищем сьогодення, але подолати його та негативний вплив від нього, на жаль, не вдається вже не один рік. Державні наглядові органи в особі Держпраці та Державної фіскальної (податкової) служби приділяють значну увагу цій проблемі. Є певні позитивні зрушення, але немає вирішення проблеми в принципі, оскільки для її вирішення здебільшого використовуються адміністративні заходи.
Нелегальна праця знижує доходи місцевих бюджетів, бюджетів фондів соціального страхування та Пенсійного фонду. Наслідком «тіньової» зайнятості є також погіршення бізнес-середовища та інвестиційного клімату.
Нелегальне працевлаштування має негативні наслідки й для найманих працівників. Вони або їх родичі не мають права на отримання відповідних компенсацій (відшкодування збитків), коли настає тимчасова втрата працездатності або людина помирає. В той же час всі без винятку працівники, які мають офіційно укладені трудові договори, підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню. Застрахованим за загальнообов'язковим соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності надаються соціальні послуги та матеріальне забезпечення:
- допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною);
- допомога по вагітності та пологах;
- допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві);
- оплата лікування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.
У разі втрати працездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання застрахований має право на страхові виплати, які складаються із:
- страхової виплати втраченого заробітку (або відповідної його частини) залежно від ступеня втрати потерпілим професійної працездатності (щомісячна страхова виплата);
- страхової виплати в установлених випадках одноразової допомоги потерпілому (членам його сім’ї та особам, які перебували на утриманні померлого);
- страхової виплати дитині, яка народилася інвалідом внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності;
- страхових витрат на медичну та соціальну допомогу.
Відшкодування шкоди, заподіяної працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я або у разі смерті працівника, здійснюється Фондом соціального страхування України відповідно до Закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
При офіційному укладенні трудового договору роботодавець повинен інформувати працівника під розписку про умови праці та про наявність на його робочому місці небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, можливі наслідки їх впливу на здоров'я та про права працівника на пільги і компенсації за роботу в таких умовах. Крім того, на роботодавця покладається обов'язок проведення інструктажу (навчання) працівників з питань охорони праці та протипожежної охорони.
Законодавчі вимоги щодо охорони праці повинні відповідати умовам трудового договору. Так, відповідно до ст. 5 Закону України "Про охорону праці" умови трудового договору не можуть містити положення, що суперечать законам та іншим нормативно-правовим актам з охорони праці.
Офіційно оформлені трудові відносини надають можливість громадянам відстоювати свої трудові права у судах у разі конфлікту з роботодавцем.
Неофіційно ж працевлаштований працівник повністю залежить від роботодавця та його дій по відношенню до найманих працівників.
Для працівників нелегальна зайнятість, виплата заробітної плати в «конвертах» призводить до:
- позбавлення працівника гарантованого державою мінімального розміру заробітної плати (у тому числі розміру тарифної ставки або посадового окладу працівника, доплати, надбавки);
- втрати можливості користування державними гарантіями відповідно до чинного законодавства, такими як: державна допомога сім’ям з дітьми, соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям, субсидії;
- втрати трудового стажу при розрахунку розміру пенсії.
Тож, наймаючись на роботу, будьмо розсудливими і зважуймо на ризики і втрати, які за певних обставин можуть стосуватися кожного із нас.
Страховий експерт з охорони праці Вижницького відділення управління виконавчої
дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області-О.Семирозум