проекти рішень сесії №б/н «ПРОГРАМА запобігання та протидії домашньому насильству на території Конятинської територіальної громади на період до 2025 року»

  • 128
Скликання: VIII скликання
Сесія / комісія: ХХІХ сесія
Тип документу: проекти рішень сесії
Дата: 12.02.2024
Номер документу: б/н
Назва документу: ПРОГРАМА запобігання та протидії домашньому насильству на території Конятинської територіальної громади на період до 2025 року

ЗАТВЕРДЖЕНО

рішення сесії

Конятинської сільської ради

… скликання

від ..2024 року №

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОГРАМА

запобігання та протидії домашньому насильству на території

Конятинської територіальної громади

на період до 2025 року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

с. Конятин

2024 рік

 

 

 

 

                                                                                                                             

                                                                         Додаток 1

                                                                             до рішення сесії сільської ради

                                                                                     №

 

Програма запобігання  та  протидії  домашньому насильству

та насильству за ознакою статі,  гендерної політики  та протидії

 торгівлі людьми  на період до 2025 роки

 

ПАСПОРТ ПРОГРАМИ

1

Назва Програми

Програма  запобігання  та  протидії  домашньому насильству та насильству за ознакою статі, гендерної політики та протидії торгівлі людьми на період до 2025 року

2

Підстава для розроблення

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»,  Постанова Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2021 року № 145 «Питання Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року», розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 800-р «Концепція Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2025 року» та Постанова Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2020року №930  «Деякі питання забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків»

3

Розробник програми

Відділ соціального обслуговування та праці Конятинської сільської ради

4

Відповідальні виконавці

Відділ соціального обслуговування та праці Конятинської сільської ради, Служба у справах дітей Конятинської сільської ради, відділ освіти, культури, молоді та спорту Конятинської сільської ради

5

Учасники Програми

Відділ соціального обслуговування та праці Конятинської сільської ради, Служба у справах дітей Конятинської сільської ради, відділ освіти, культури, молоді та спорту Конятинської сільської ради, поліцейський офіцер громади, старости округів

6

Термін реалізації

до 2025 року

7

Перелік бюджетів, які беруть участь у виконанні програми

місцевий бюджет

8

Загальний обсяг Програми

 -

 

 

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

 

Програма розроблена на підставі Сімейного кодексу України, законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про охорону дитинства», Указу Президента «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства» від 21.09.2020 р. №398/2020, Постанова Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2021 року  № 145 «Питання Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року», розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 800-р «Концепція Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2025 року» та Постанова Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2020року № 930  «Деякі питання забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».

Однією з найбільш гострих проблем загалом в Україні є домашнє насильство, як по відношенню до жінок та дітей, так і по відношенню до чоловіків. Проте практика свідчить, що найбільш страждають від домашнього насильства жінки, діти, особи похилого віку та особи з інвалідністю. Діти страждають не тільки від насильства по відношенню саме до них, а й спостерігаючи насильство по відношенню до членів своєї родини. А в подальшому майбутньому своєму житті діти переносять таку модель поведінки й у свої власні родини.

Домашнє насильство негативно впливає на здоров’я постраждалих, зокрема на репродуктивне, що призводить до зниження рівня народжуваності та збільшення народження дітей з вадами здоров’я. Відсутня правова обізнаність громадян щодо проявів гендерної дискримінації в різних сферах. Торгівля людьми є актуальною проблемою сьогодення та суттєвою загрозою для громадян.

 Ефективна державна політика у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі, попередження торгівлі людьми, забезпечення гендерної рівності є одним з найважливіших інструментів розвитку громади, зростання добробуту її громадян та вдосконалення суспільних відносин.

Соціальна програма запобігання  та  протидії  домашньому насильству та насильству за ознакою статі, гендерної політики та протидії торгівлі людьми на період до 2025 року (далі – Програма) – це комплекс заходів, спрямованих на створення ефективного механізму партнерства та взаємодії між суб’єктами, які реалізують заходи щодо запобігання та протидії домашньому насильству, захист прав осіб, які постраждали від такого насильства.

 

 

 

 

 

1. Домашнє насильство

             Насильство щодо жінок виступає одним з головних порушень прав людини, причини якого пов’язані з нерівним розподілом ресурсів та повноважень між жінками та чоловіками. Окрім безпосередньої шкоди для здоров’я та добробуту постраждалих, насильство має вагомі суспільні наслідки, які вимірюються грошовими, трудовими та нематеріальними втратами, виявляються у формі поточних, довготривалих або відкладених ефектів. Економічні втрати внаслідок насильства щодо жінок розподіляються між різними представниками суспільства, включаючи самих потерпілих, членів їхніх сімей та кривдників, роботодавців, які несуть збитки внаслідок непрацездатності працівників, державні та громадські організації, які надають послуги жертвам, страхові фонди та бюджети різного рівня, платників податків та економіку країни загалом. Непрямі витрати пов’язані з психологічними наслідками насильства, які можуть призводити до стресових розладів, впливати на дітей, які стали свідками подібних випадків, ускладнювати сімейні стосунки та погіршувати якість життя постраждалих, що наразі складно оцінити економічним еквівалентом.

                 Економічна оцінка наслідків насильства щодо жінок ускладнюється високою латентністю (прихованим характером) злочинів, оскільки незначна частина постраждалих звертається по сторонню допомогу, побоюючись можливого суспільного осуду, звинувачень у провокативній поведінці або відплати від кривдника. Низький рівень довіри населення до правоохоронних органів призводить до неповного обліку випадків насильства, а брак спеціалізованих послуг для жертв — до низького рівня звернень за підтримкою.

              Стосовно кожного звернення про випадки вчинення насильства в сім’ї або реальної загрози його вчинення проведено, спільне соціальне інспектування, складена оцінка потреб, надана первинна правова консультація, проведена індивідуально-профілактична робота та надано психологічну підтримку. У разі необхідності здійснювався соціальний супровід сім’ї.

               На обліку з приводу вчинення домашнього насильства в секторі з надання соціальних послуг Відділу соціального обслуговування та праці Конятинської  сільської ради в 2023 році перебувало  30 сімей, в  них жінок – 27, чоловіків – 3.

 

2. Торгівля людьми

                 Торгівля людьми – одна з актуальних проблем сучасної України й усього світу. Торгівля людьми посідає третє місце у світі за масштабами і прибутковістю після торгівлі наркотиками та зброєю. Навіть зараз, незважаючи на всебічне висвітлення цієї проблеми в засобах масової інформації, люди через матеріальну потребу їдуть у пошуках роботи за кордон.З огляду на загострення проблем сімей, запобігання проявам демографічної кризи, розв’язання ґендерних проблем, з’явилася потреба у ґрунтовному розробленні цілісної системи заходів з урахуванням сучасних реалій: ринкової економіки, соціального партнерства, всього того, що покликане зробити життя кожної окремої сім’ї повноцінним і ефективним.

                  Розроблення Програми зумовлене необхідністю реалізації сучасної державної сімейної та ґендерної політики, спрямованої на забезпечення сприятливих умов для всебічного розвитку сім’ї та кожного з її членів, найповнішу реалізацію нею своїх функцій, поліпшення життєвого рівня, підвищення ролі сім’ї як основи суспільства, формування ґендерної культури населення, запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, протидії торгівлі людьми.

                  Реалізація Програми дозволить ефективніше забезпечити впровадження заходів, спрямованих на поліпшення становища сім’ї; рівної участі жінок і чоловіків у всіх сферах життєдіяльності; попередження домашнього насильства у всіх його проявах, протидію торгівлі людьми з використанням принципів системності, координації взаємодії виконавчих органів міської ради, громадських організацій та самих громадян, що потребують допомоги.

 

3. Гендерна політика

                      Ґендерна політика – це комплексна цілеспрямована діяльність держави, міжнародних та недержавних організацій щодо інтегрування ґендерного підходу для ліквідації всіх форм дискримінації за ознакою статі в суспільстві. Таким чином, вона є не окремим напрямом державної політики, а інтегруючим компонентом усіх складових політики держави, який враховує її вплив на представників різної статі. Просуваючись на шляху інтегрування в європейське співтовариство, Україна орієнтується на досягнуті ним стандарти, в тому числі і в питаннях ґендерної політики.

                       Конституція України гарантує забезпечення прав і свобод людини, рівність прав жінки і чоловіка наданням  рівних можливостей у праці та винагороді за неї, створенням державою умов для повного здійснення громадянами права на працю та гарантуванням рівних можливостей у виборі професії та роду трудової діяльності. Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей: у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров’я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які надають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.

                        Суспільні ґендерні стереотипи створюють перешкоди та обмеження для вільного вибору способу життя, у тому числі професійної та суспільної реалізації, сімейного життя як для жінок, так і для чоловіків. Залишається слабким механізм захисту та надання допомоги постраждалим від дискримінації за ознакою статі, особливо груп із підвищеним ризиком вразливості до множинної дискримінації. Процес упровадження принципу рівних прав та можливостей жінок і чоловіків в усі сфери життєдіяльності суспільства гальмує відсутність комплексної системи проведення гендерної правової експертизи, недостатній обсяг статистичних показників, відсутність гендерної складової у регіональних програмах, документах, стратегіях, планах на всіх рівнях.

 

Мета Програми

 

                         Метою Програми є реалізація  ґендерної політики спрямованої на утвердження в суспільстві соціальної справедливості та ґендерної рівності; підтримку сімей, забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, їх повновартісної участі у розбудові громадянського суспільства, подолання таких негативних явищ у суспільстві, як домашнє насильство та торгівля людьми.

 

Шляхи і способи розв’язання проблеми

 

                         Основними шляхами розв’язання проблем стосовно гендерної рівності,  домашнього насильства та торгівлі людьми є:

– подолання ґендерних стереотипів;

– підтримка громадських ініціатив, спрямованих на формування ґендерної культури, подолання стереотипів щодо ролі та місця жінки у суспільстві;

– проведення інформаційно-просвітницької роботи з ліквідації всіх форм дискримінації, запобігання домашньому насильству та насильству за ознакою статі, протидії торгівлі людьми.

                      Програму спрямовано на проведення заходів та інформаційних кампаній, створення соціальних та економічних умов для належного функціонування, розвитку сім’ї як основи суспільства, утвердження рівних прав чоловіків та жінок, проведення профілактичної та інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо попередження домашнього насильства та насильства за ознакою статі, протидії торгівлі людьми, впровадження дієвого механізму ресоціалізації жертв жорстокого поводження в сім’ї та поза нею, жертв торгівлі людьми.

 

Очікувані результати та ефективність Програми

                                 Основними напрямами діяльності Програми є:

  • запобігання домашньому насильству та насильству за ознакою статі;
  • гендерна політика;
  • протидія торгівлі людьми.

Завдання і заходи                                                                                           Виконання заходів Програми забезпечить:

  • підвищення поінформованості мешканців громади щодо рівних прав жінок та чоловіків, попередження негативних явищ у суспільстві;
  • підвищення рівня поінформованості населення про форми, прояви, причини та наслідки домашнього насильства, прав, заходів та можливості отримання послуг, якими можна скористатися у випадку вчинення насильства, формування нетерпимого ставлення громадян до насильницької моделі поведінки у приватних стосунках;
  • забезпечення якісної підготовки інформаційних кампаній з попередження та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі;
  • забезпечення вчасного реагування на факти вчинення домашнього насильства та надання невідкладної соціально-психологічної допомоги постраждалим особам від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі;
  • забезпечення постраждалих осіб від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі місцем безпечного тимчасового цілодобового перебування;

поліпшення ефективності та якості надання допомоги особам, які постраждали від торгівлі людьми; запобігання потраплянню населення до рук торгівців людьми.

 

Організація і контроль за виконанням Програми

Організація виконання Програми покладається на органи, які визначені відповідальними виконавцями заходів Програми.

 

 

 

 

 

 

 

   Секретар сільської ради                                        Зоя Перепелиця