Студентам про особливості оподаткування доходів, отриманих під час канікул

  • 317

Головне управління ДПС у Чернівецькій області

просить розмістити інформаційні матеріали

Студентам про особливості оподаткування доходів, отриманих під час канікул

Фахівці Головного управління ДПС у Чернівецькій області звертають увагу студентів про особливості оподаткування доходів, отриманих під час канікул від роботодавців. Звертаємо увагу, якщо суб'єкти господарювання  не оформляють трудові відносин із особою, яка проходить стажування – це порушення трудового законодавства. 

Трудова діяльність здійснюється за трудовим та за цивільно-правовим договорами. Відповідно до ст.21 Кодексу законів про працю України трудовий договір — це угода між працівником і роботодавцем, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядку, а роботодавець зобов’язується виплачувати працівнику заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, які передбачено законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. 

До початку роботи працівника за укладеним трудовим договором роботодавець повинен подати до територіальних органів Державної податкової служби, за місцем обліку його, як платника єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), повідомлення про прийняття такого працівника на роботу. 

Заробітна плата, відпустки працівникам, що здійснюють діяльність за трудовим договором, а також виплати, нараховані відповідно до умов такого договору, оподатковуються у загальному порядку: єдиним внеском за ставкою 22 відс.;  податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відс.;  військовим збором за ставкою 1,5 відсотка. 

До доходу таких громадян, якщо не перевищується законодавчо встановлена межа (п.п.169.4.1 ст.169 Податкового кодексу України), застосовується податкова соціальна пільга, за умови своєчасного подання заяви на її використання. 

Згідно з ст.626 Цивільного кодексу України цивільно-правовий договір - це домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків. Найпоширенішими є договори на виконання робіт (договори підряду) та на надання послуг. За цивільно-правовим договором підрядник, на відміну від працівника, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, він сам організовує і виконує свою роботу. Якщо з громадянином укладається договір цивільно-правового характеру, то повідомлення до органу ДПС про прийняття працівника на роботу не надається і запис про виконання роботи у трудовій книжці не зазначається. 

Сума доходу, одержаного платником податку за цивільно-правовим договором, оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою18 відс. та військовим збором за ставкою 1,5 відсотка. 

Крім того, відповідно до п.п.166.3.3 ст.166 Податкового кодексу України студенти можуть скористатися правом на податкову знижку та повернути частину коштів, сплачених за навчання у вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладах, у разі, якщо вони або члени їх сімей І ступеня споріднення, що сплачують за навчання, працювали легально та отримували дохід у вигляді заробітної плати. 

 

З 16 липня діє нова форма обліку доходів і витрат для ФОПів - загальносистемників та «незалежників»

У Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області нагадують, з 01.01.21 року фізичні особи – підприємці (далі – ФОП) на загальній системі оподаткування і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані вести облік доходів і витрат за типовою формою. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет. Мінфін своїм наказом від 13.05.21 р. № 261, затвердив типову форми обліку, а також Порядок її ведення (далі – Наказ № 261). 

Наказом № 261 забезпечено реалізацію окремих положень Податкового Кодексу (далі – ПК) для ФОП у частині включення до складу витрат амортизаційних відрахувань з веденням їх обліку та відображенням у типовій формі, що дає змогу платнику податку реалізувати свої законодавчі права, а контролюючим органам – покращити рівень адміністрування податків для вказаної категорії платників. 

Слід знати, Наказом № 261 передбачено: у разі прийняття рішення ФОП вести облік за типовою формою на паперових носіях у ПК відсутні вимоги щодо шнурування та здійснення реєстрації такої типової форми в контролюючому органі; у разі ведення обліку в електронному вигляді самозайнятаособа зобов’язана вести таку форму у форматі EXCEL, крім випадку ведення обліку доходів і витрат в електронній формі засобами електронного кабінету. 

Відтак, втрачає чинність наказ Міндоходів і зборів від 16.09.13 р. № 481, яким затверджена форма Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть ФОП і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність. 

Наказ № 261 набирає чинності з дня його офіційного опублікування. Цей наказ опубліковано в «Офіційному віснику України» від 16.07.21 р. № 54. 

 

Порушники торгівлі підакцизними товарами сплатять 11,7 млн грн. штрафних санкцій

Упродовж першого півріччя 2021 року працівниками Головного управління ДПС у Чернівецькій області проведено 311 фактичних перевірок. За результатами проведених перевірок, а також матеріалів правоохоронних органів застосовано фінансових і штрафних санкцій на загальну суму 11,7 млн грн. 

Найбільш типовими порушеннями, які були встановлені під час контрольно – перевірочних заходів є: роздрібна торгівля тютюновими виробами за цінами, вищими за встановлені максимальні роздрібні ціни – 50 випадків;  роздрібна торгівля алкогольними напоями за цінами, нижчими від встановлених мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін – 48 випадків; - порушення ст. 230 ПКУ (наявність витратомірів та рівномірів – лічильників)  – 43 випадки; зберігання, транспортування, реалізація алкогольних напоїв та тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка та/або з підробленими марками акцизного податку – 14 випадків; порушення вимог ст. 153Закону України від 19.12.1995 року №481/95-ВР в частині заборони продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років – 12 випадків; роздрібна торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявності відповідних ліцензій – 11 випадків та інші порушення чинного законодавства. 

У податковому відомстві області звертають увагу, що роздрібну торгівлю алкогольними напоями (крім столових вин)  та  тютюновими виробами  можна здійснювати лише за наявності ліцензій на роздрібну торгівлю. 

Суб’єкти господарювання для отримання ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, подають податковому органу заяву на видачу відповідної ліцензії та документ, що підтверджує сплату квартальної суми за таку ліцензію з відміткою банку. 

Ліцензія видається за заявою СГ, у якій вказується вид господарської діяльності, на провадження якого СГ отримує ліцензію, зокрема, роздрібна торгівля алкогольними напоями чи тютюновими виробами. 

У Заяві   на ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік РРО/ПРРО (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень РРО (книг обліку РО), фіскальні номери ПРРО, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в контролюючих органах. 

Плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями справляється за кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку РО), яка знаходиться у місці торгівлі, на роздрібну торгівлю тютюновими виробами за кожне місце торгівлі. 

Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами вноситься щоквартально рівними частками і зараховується до місцевих бюджетів згідно з чинним законодавством. 

Для контролю  за сплатою річної плати за ліцензії, СГ подає контролюючому органу, уповноваженому видавати ліцензії, копію платіжного доручення з відміткою банку про сплату.